Sobre Darwinisme i l’especisme*

A mitjans del segle XIX Darwin va publicar l’Origen de les espècies, l’obra on s’estableix l’evolució per descendència comuna. Charles Darwin va estudiar l’evolució humana i va establir la teoria de l’evolució. La seva teoria sobre l’evolució de les espècies és una de les bases per concebre la ciència actual i malgrat que el mateix Darwin, que va ser un ferm detractor de l’esclavatge, va afirmar que no es podia concloure que cap animal fos superior a un altre, la seva teoria ha estat emprada com a argument per justificar les diferències socials i racials.

Amb el benentès que Darwin no pretenia justificar la supremacia d’un col•lectiu social o fenotípic sobre cap altre, podem derivar-ne (tenint en compte les seves paraules abans mencionades) que de la mateixa manera que no pretenia establir una doctrina racista o classista tampoc pretenia donar arguments a teories especistes que justifiquessin l’abús d’una espècie vers una altra.

En aquest sentit tota societat moderna i conscienciada sobre els drets dels animals que protegeix la seva integritat, dignitat i benestar hauria de treballar per la demolició de tot parc zoològic ja que per les seves característiques han esdevingut un clar element de discriminació animal on l’espècie de suposada major evolució (la humana) sotmet a l’exposició pública la vida de les altres espècies.

Són, per als humans, una mena de bufons entretinguts la resta de les espècies? Això sembla, si més no tenint en compte les característiques dels parcs zoològics on la motivació principal és el lucre a través de l’exposició per a l’oci dels animals que són visitats per escoles, turistes i curiosos per simple divertiment.

Són els primats uns pallassos a qui acontentem a base de cacauets? Són els dofins (un dels animals més intel•ligents) uns pallassos a qui hem de forçar a fer piruetes per el nostre entreteniment?

Per l’estudi de les espècies, la seva evolució, les seves característiques i modes de relació és, actualment, del tot innecessària l’existència d’instal•lacions d’aquesta mena ja que tant la tecnologia com la facilitat de transport de les persones facilita l’estudi de les espècies en el seu entorn natural, d’una manera no agressiva, no invasiva i no especista.

En conclusió, per justícia és necessari acabar amb l’escarni que la resta d’espècies pateixen al ser tancats en gàbies on molts cops hi neixen i acaben morint-hi sense haver conegut el seu entorn natural i d’aquesta manera deixar de dur a terme pràctiques equiparables al classisme, al racisme o al masclisme.

*De espècie (Calc de racisme o classisme)

No hay comentarios:

Publicar un comentario